Dom internet!

Wie zou er nog buiten het internet kunnen? Privé, of voor je werk? Ik zal er eerlijk over zijn: ik niet hoor. Op vakantie kan ik rustig een dag op het strand luieren zonder aan Facebook, twitter of andere leukigheid te denken. Maar eenmaal terug in het hotel, check ik met trillende vingers de kwaliteit van het wifi-signaal. Want je moet toch echt even het nieuws bekijken. Of een flauwiteit op Facebook plaatsen dan wel liken. Dat soort dingen dus. En wat doe je allemaal online inmiddels: bankieren, producten kopen, concerttickets bestellen. Thuisbezorgd.nl is niet in de laatste plaats door mijn eetpatroon een overweldigend succes geworden. Verder wordt mijn werk de laatste acht jaar ook bijna volledig door het internet ingenomen. Kortom: ik ben een fan!

InternetMaar soms verbaas ik me ook over het internetgedrag. Ik doel op die op maat gemaakte advertenties die op allerlei websites opduiken en NIETS met die website te maken hebben. Ik snap wel dat marketing zo werkt, en dat we bewust of onbewust beïnvloed worden door die aanbiedingen. Maar soms zijn ze werkelijk 100% nutteloos en bijna lachwekkend; niet eens irritant dus. Gewoon een beetje dom. Ik zal twee voorbeelden van vorige week noemen, die me aan het denken zetten.

Eerste voorbeeld. Ik zocht een externe harde schijf. Ik neem nogal wat tv-programma’s op tegenwoordig. De harde schijf van mijn HDD-recorder loopt aardig vol. En verzamelaar als ik nu eenmaal ben, zijn er vrij veel programma’s die ik wil bewaren (en nooit meer zal bekijken, hoor ik u waarschijnlijk terecht denken). Films, concerten en andere muziekprogramma’s, cabaret. Dat spul.
Nu wil het feit dat ik voor mijn pc/laptop al een externe harde schijf heb, en ook nog een backupschijf. Beide doen het uitstekend. Dus het was geeneens echt zoeken: ik keek heel gericht welk model van Western Digital aansloot bij mijn wensen. En kwam er terloops ook achter dat het gewenste model bij MediaMarkt voordelig én voorradig was. De schijf was snel gekocht (gewoon ouderwets, in de winkel).

Maar u wilt werkelijk niet weten hoeveel harde schijven er sindsdien in de door mij bezochte webpagina’s opduiken. Paarse, zwarte, grote, kleine, merk A, merk B, winkel C, winkel D. Alle soorten en varianten worden me virtueel door de strot geduwd. Alleen, het vervelende is: ik heb zo’n ding dus inmiddels. En voordat die 1000 gigabyte zijn opgesoupeerd, zijn we toch wel een hele tijd verder. Maar maak dat internet maar eens wijs! Schreeuwen helpt niet, dat snap ik. En Google zal dit ook niet willen oplossen. Als er één product is waar ik de komende jaren geen interesse voor heb, zijn het wel externe harde schijven. Waarschijnlijk ben ik eerder aan mijn derde Google Glass toe, dan aan een nieuwe harde schijf…

ValenciaVoorbeeld 2. Een plan dat ik al een tijdje had: een stedentrip naar Valencia. Een mooie fotogenieke stad, zeiden vrienden. Uitstellen, uitstellen, uitstellen. Maar vorige week dan toch geboekt. Kort rondgekeken bij andere touroperators, maar al snel kwam ik uit bij D-Reizen. Mijn vertrouwde adres voor stedentrips. Beschikbaarheid hotel en vlucht kostte even wat tijd, maar: in oktober zit ik er vijf dagen. Hopelijk nog in de 25 graden of meer. En sinds het moment van boeken, duizelt het me voor de ogen. Advertenties van onder andere D-Reizen. “Wees toch niet zo ondankbaar, ik heb net geboekt bij jullie!”. En ik zag het door mij geboekte hotel verschijnen. Fijn, dan kan ik het nog een keer checken… not. Maar helemaal vervelend: er duiken ook andere hotels op. Soms ook van andere touroperators?

En waarom? Willen jullie mij ervan overtuigen dat ik toch weer een te dure trip heb geboekt? Zeg dat dan voortaan wat eerder, dom internet! Of wil je me alvast het hotel voor de terugkeersessie in Valencia aanraden? Nou. Ik wil niet veel zeggen, maar dat kan wel weer even duren. Ik heb nog een fors aantal plekken op de wensenlijst staan, en het budget is echt veel beperkter dan de lijst. Kortom: prachtig hoor, al die met de supergroothoek geschoten Valenciaanse hotelkamers, maar ik heb er volgende maand al één!

Volgens mij herkennen de meeste internetters dit ‘probleem’ wel. Het is vervelend, meestal. Maar soms is het ook zinloos. Ben benieuwd of marketeers deze keerzijde ooit inzien en er een oplossing voor verzinnen.

Reacties zijn gesloten.